Rabu, 5 November 2014

6 Jenis Masker Buatan Sendiri Buat Mahkota Perawan

Setelah berpanas dengan terik mentari, menyelam dalam laut masin dan gembira berendam dalam air loam klorin tinggi, pastinya mahkota yang tersimpan rapi itu "keras" sendiri dan perlukan perawatan sempurna.

Blog ini sajikan D.I.Y ringkas untuk anda cuba sendiri di rumah. Selain menjimatkan kos, anda boleh bermalas-malasan sambil cuba sendiri!

1. PISANG

Pisang mampu mengembalikan produksi minyak yang cukup pada kulit kepala kering. Ambil dua bigi pisang masak dan campurkan bersama 1 sudu besar minyak kelapa, 1 sudu besar minyak zaitun, dan 1 sudu besar madu. Kemudian bilas menggunakan air sejuk anda akan mendapatkan hasil rambut lebih halus dengan sekelip mata!











2. STRAWBERI

Bagi kulit kepala berminyak, strawberi adalah sumber perawatan terbaik. Vitamin C yang ada pada strawberi membantu menyeimbangkan pH kulit kepala anda. Campurkan segenggam buah strawberi dan campurkan dengan 1 sudu besar madu dan 1 sudu besar minyak kelapa. Sapukan pada rambut dan biarkan selama 15 minit. Bilas dengan air sejuk.






3. SUSU MASAM

Dambakan rambut berkilat dan sihat? Sapu setengah cawan susu masam tanpa perisa dan biarkan selama 15 - 20 minit kemudian bilas seperti biasa menggunakan syampu serta perapi khusus.










4. MINYAK KELAPA

Rambut kering dan rosak kini tiada lagi! Campur minyak kelapa dan minyak zaitun dengan nisbah 2:1. Sapukan pada rambut, balut dengan tuala bersih dan biarkan seketika. Setelah itu, basuh dengan syampu seperti biasa.









5. AVOKADO

Avokado mampu membuatkan mahkotamu lebih halus, lembut dan tebal secara semula jadi. Campurkan sepotong buat avokado yang telah masak ranum bersama-sama dengan 1/2 cawan susu segar dan 1 sudu teh minyak zaitun. Sapukan pada seluruh rambut dan biarkan selama 15 minit sebelum bilas dengan air bersih.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan